Jankov - Křivánek - Otradovice- část NS Po stopách bitvy u Jankova

Čtvrteční odpoledne 14.6.2018

Výběr trasy je poslední dobou téměř vždy v kompetenci manžela. Já se ji dozvídám až těsně předtím, než vyrazíme, a to se mi zrovna moc nezamlouvá. Ráda si totiž před výletem zjišťuji, jaká zajímavá místa  bych cestou mohla objevit. A to on ne a ne mi říct, co nachystal, jen nasedni a na nic se neptej, nech se překvapit. Aspoň že mi  tu mapku, co si vytisknul, dá k nahlédnutí, když jedeme autem na místu startu:). Dnes vidím start a cíl v obci Jankov. No fajn, Janka jsem už od narození, ale v Jankově prvně budu až dnes !

Obec Jankov, ležící kousek za Voticemi, je v mém povědomí zakotvena jako místo, u kterého došlo v době třicetileté války k velké bitvě. (r. 1645). A po stopách této bitvy je také pojmenována naučná stezka, po níž bychom částečně měli dnes jít.

Délka trasy :          cca 9 km
Stoupání/klesání : cca 145 m

Parkujeme v centru obce Jankov, na prostorném náměstí, kde je kostel, obecní úřad, hospoda, škola, obchod, kaple, no prostě klasika. Vše na nás působí velmi dobrým dojmem, klidno a upraveno. Na náměstí je hned první panel naučné stezky a celá přehledná mapa Přírodního Parku Džbány-Žebrák.

Já si však ještě na cestu po NS nebo TZ musím počkat. Abychom se dostali k lesu Hartmany, vybral si můj vodič  nejdříve ulici Školní a pak, za rybníkem Roháčem, cestu mezi poli (v mapě zakreslena přerušovanou čárou). Ach ty polní cesty v létě v době senoseče ! Tudy určitě nikdo nešel už roky, ono to tak na fotce vidět není, ale nejen že tráva je vysoká, ale podloží je samej rygol, který skrz tu trávu neví vidět. V duchu jsem pochopitelně nadávala, kudy mě to zase vlečou. Pes byl jak utrženej z řetězu, v té trávě se chtěl válet a vzpouzel se pokračovat. To já se nevzpouzela, naopak, chtěla jsem mít ten hnusnej úsek cesty co nejdříve za sebou. A to jsem si vzala zánovní turistické botky adidasky. Jo, prověřila jsem je důkladně.

Náměstí v Jankově                                                                             Rybník Roháč                                          Polní neschůdná cesta k lesu Hartmany

U lesa už mé trápení skončilo a ukázalo se, že zvolená polňačka byla výjimkou, další cesty už se taťkovi povedly.

Pohled od lesa k rybníku Roháč                                                   Pod lesem Hartman                                               Na NS  u rybníka Jarkovce

Na NS u letního tábora                                                               Odpočinek před Vlčkovicemi                                        Pohled od Pajrovny na Vlčkovice

Loukou k rybníku Křivánek                                                      Rybník Křivánek                                                           Stavení bývalého mlýna

Za rybníkem Křivánek jsme šli polní cestou lemovanou ovocnými stromy. A že letos se všeho urodilo dostatek, tak i zde se větve prolamují nad červenými zralými sladkými třešněmi. I hrušky budou, i ořechy, nemluvě o jablkách. A brzo jsme došli ke smírčímu kříži u silnice a byli jsme v Otradovicích. Zde u kapličky bylo umístěno zastavení NS s číslem 11.

Smírčí kříž v Otradovicích                                                              Otradovická kaplička                                               Naučný panel č. 11

Za kapličkou uhýbáme doprava, míjíme asi tak dva domy a dostáváme se na polní cestu. Stále jsme na naučné stezce a směřujeme mírně nahoru k lesu ke žluté TZ a rozcestníku Pod Chrastišovem. Výhledy jsou zde malebné a pohled do daleka dává zapomenout na všechny strasti světa. Obklopena lesem, poli zrajícího obilí a nebem nade mnou si říkám, jak jednoduché je blaženě žít.

Pohled na Džbány (688 m n.m)                       Pohled od lesa, v dáli bájná hora Blaník                                   Od vyhlídkového altánu

Od lesa scházíme loukou dolů k vyhlídkovému altánu a zde se k naší žluté TZ a NS Po stopách bitvy u Jankova ještě připojuje NS Okolo rybníků. Je vidět, že Jankovští si svou krajinu hodně cení a co je chvályhodné, snaží se, aby ji zpřístupnili i návštěvníkům a na naučných panelech jim o své domovině něco nenásilně sdělili. Pečlivě udržované naučné panely a u nich vždy lavičky, tomu říkám správná naučná stezka.

Na NS Okolo rybníků                                                              Rybník Čubka                                                         Rybník Hrad

Rozloučili jsme se s Jankovem a PP Džbány-Žebrák a příjemně unaveni nasedli do auta a mířili ke svému domovu. Už cestou domů jsme byli natěšeni na další výlet do tohoto regionu, protože je tady ještě spousta krásných míst, které jsme neviděli a stojí za to je navštívit.

Věž Kostela Narození sv. Jana Křtitele                  Škola a kašna na náměstí v Jankově(zase foto nakřivo !)                     Mapa PP  Džbány-Žebrák