Zbraslavice-Hetlín-Vidlák

Sobotní odpoledne 13.8.2016

Zbraslavice, proč výlet zrovna tam ? Ptám se svého muže. Odpověď neurčitá. Netuším, kde to je, ale s radostí balím baťůžek, abych byla připravena na vše. Cestou autem zjišťuji, že jedeme na Horní Posázaví, kousek za Zruč n. Sázavou, směrem na Kutnou Horu. Ukazuje se, že Zbraslavice (kuk sem) jsou výhodným bodem pro start a cíl okružních výletů v krásné přírodě. My (vlastně manžel :) jsme si vybrali okruh Zbraslavice-Spálený rybník-Starý rybník-Hetlín-rybník Vidlák-Zbraslavice. Většinou jsme šli po značených TZ, ale nebyli bychom to my, abychom si pár úseků neprošli i mimo ně. Většina trasy vedla lesem, což pro letní vycházku je ideální. A bonusem byly i krásné panské hříbky a pokud bychom byli velkými milovníky vody, tak i koupání v nějakém tom rybníce by být mohlo.

mapka (kuk sem)

Auto jsme zaparkovali na zbraslavickém náměstí, chviličku jsme si jej jen tak letmo prohlídli. Klasické náměstí středočeské obce, poměrně velké, skrz něj prochází silnice Zruč n/S.-Kutná Hora, tudíž se zastávkou autobusu, podél pak nějaké ty obchody, uprostřed malý parčík s památníkem, sochou sv. jana Nepomuckého, informační tabule s rozcestníkem, nijak zvlášť mě neoslovilo. Ale že Zbraslavice mají oku turisty co nabídnout, jsem se přesvědčila až při návratu.

Nasměrovali jsme se na modrou TZ směrem na Hetlín. Začátek cesty vede obcí podél silnice na Kateřinky. Za železničním přejezdem trasa uhýbá ke Spálenému rybníku.

Zbraslavice-parčík                                                                   Spálený rybník-hráz                                 Spálený rybník-hlídač

Za Spáleným rybníkem jsme z modré značky sešli, abychom se cestou podél chat dostali  ke Starému rybníku. Netušili jsme, jak krásně zde funguje sportovně rekreační středisko. Ideální pro soustředění malých fotbalistů či jiných sportovních talentů.

Starý rybník                                                                         Sportovní středisko                                        Původní chata u Starého rybníka

Za Starým rybníkem jsme prošli mezi chatami k lesu zv. V Kačinách a podél něj jsme šli jsme dále směrem na Kateřinky. Takto jsme se dostali opět na modrou TZ. Po ní jsme pokračovali stále podél lesa až do Hetlína. Je to pozoruhodná obec, poměrně rozhlehlá, domy jsou původní, nízké s velkými zahradami. Působí tak nějak celkově opečovávaně.

Pension Hetlín                                                                         Hetlín-dětské hřiště                                              Domy v Hetlíně

V Hetlíně se k modré TZ připojuje i červená a po nich jsme se dostali k rozcestí Pod Hetlínem. Zde se trasy opět rozděluji. My jsme pokračujeme po červené TZ k rybníku Vidlák lesem zv. Švabinovský. Jde se pohodlnou lesní cestou. Vzrostlé, vysoké, převážně jehličnaté stromy, žádný nepříjemný nízký porost. Les pro pohodlné houbaření přímo stvořený. Že se vyplatilo trochu lesem brouzdat a hledat, to jsme záhy zjistili :)

Rozcestí Pod Hetlínem                               Ve Švabinovském lese                                          Kmen stromu-časté naleziště hříbků

Rybník Vidlák má skutečně vystižné pojmenování. Na mapě vypadá fakt jako vidle. Ve skutečnosti se to nedá tak poznat, jeho břehy jsou obklopeny stromy a doslova posety chatkami. Jedná vedle druhé, připadalo mi to jako v přeplněném kempu, když máte sousedy u své hlavy i nohou :). Chatařům se tam ale evidentně líbí, spokojeně odpočívají a rybaří, mají se fajn. Obkroužili jsme částečně rybník, do obce po zelené TZ jsme už nešli, zvolili jsme cestu podél chat a stavení k lesu zv. Na Kopě k žel. zastávce Štípoklasy.

Chaty u rybníka Vidlák                                                               rybník Vidlák                                                               Zvídavé prase

Za žel. zastávkou pokračujeme dlouhou přímou cestou lesem zv. Jalovčí, pak lehce míjíme prostor pro motokros a blížíme se ke Starému rybníku z druhé strany. Do Zbraslavic už  pokračujeme stejnou cestou jako na začátku výletu. Chci se podívat ke kostelu, jehož věž vidíme už z daleka, proto děláme takový oblouček. Nestačíme se  divit, jaké pěkné, zrenovované památky tu Zbraslavice mají.

Zámek s dvorními arkádami, nádvoří s četnými sochami. Je přístupný veřejnosti ? asi ano, když je tam nápis Výstavní síň a Zámecký pivovar. Vedle vidíme zříceninu tvrze, která se opravuje. Pak je tu kostel sv. Vavřince. Dovnitř se ale nedostaneme, to je škoda. Bohužel už tomu tak je, že všechny naše kostely jsou mimo bohoslužby uzamčeny. Líbí se mi tady, stálo by to za samostatnou návštěvu. Budu o tom uvažovat.

Zámek                                                            Nádvoří zámku                                                                  Dvorní arkády

Zámecký pivovar                                                  Kostel sv. Vavřince                                                                    Tvrz

Jak tak sedím na lavičce u zámecké fontány, koukám, že nahoře na komíně u staré cihelny je čapí hnízdo a u toho dva čápi. Fotím, ale z té dálky toho moc nezachytím. A pak jdeme na náměstí a hned nám do oči bije panelová budova "moderního" nákupního střediska. Která stará  budova musela tenkrát ustoupit, aby se obec mohla pochlubit, že jde s dobou ?

Starý komín cihelny s čápy                              Náměstí s nákupním střediskem               Kdo by zde čekal takové nářadí ? Super

Dnešní toulky lesem se nám vyplatily :)