Vrchotovy Janovice-Zrcadlo-Manělovice-Strýčkov

Sobotní odpoledne 7.4.2018

Zdá se, že studenému předjaří odzvonilo, s příchodem dubna se rýsuje na lepší časy a příroda bude k nám pěším turistům již více nakloněna. Využíváme nádherné sobotní odpoledne a jdeme se toulat zvlněnou krajinou mezi Benešovskou a Vlašimskou pahorkatinou - do okolí Vrchotových Janovic. Volíme okruh po žluté TZ směrem na Manělovice.

mapka on-line(kuk sem)

Délka trasy - 8,6 km, stoupání : 180 m

Máme obavy z provozu na věčně ucpané silnici č. 3, ale štěstí nám přeje, průjezd byl kupodivu volný. Parkujeme ve Vrchotových Janovicích na zcela volném parkovišti pod janovickým zámkem. Najdeme žlutou značku a radostně vykračujeme vstříc novým panoramatům. Nejdříve procházíme obcí, po pravé straně je za hradbou zámecký park, po levé pak míjíme pomník obětem války a  kapličku. Kolem silnice jsou nízké, pečlivě udržované starší domky, typické pro středočeskou vesnici.

Pohled na zámek od vesnice                                                            Pomník obětem války                                            Kaplička

Jen co zástavba skončí, máme před sebou jedinečný pohled na velký rybník Zrcadlo. Stromy jsou ještě bez listí, obloha čistá a azurová, a tak vidíme dodaleka a kocháme se. A rybník se fakt zrcadlí !

Rybník Zrcadlo                                                                               Silnicí po hrázi rybníka                                          Zrcadlící se hladina rybníka

Jdeme vlastně stále po silnici, jen ojediněle kolem nás projede auto, stále rovina a ticho. Šlape se skvěle. A už je tu další rybník  - Kamenný a naproti Malý kamenný rybník a mezi nimi Kamenný Mlýn a nad tím vším Kamenný vrch. Pak zase zcela rovný dlouhý úsek cesty až k Manělovicům.

Kamenný Mlýn                                                                            Malý kamenný rybník                                                Cesta k Manělovicům

Manělovice jsou malebné, jinak je pojmenovat neumím - bílé budovy, opět rybník, pasoucí se ovce, zvonička uvnitř dvorce. Navenek klid, ale práce za zdmi statku je jistě požehnaně.

Manělovice                                                                                       Manělovický rybník                                           Rozcestník žluté a zelené TZ

Za Manělovicemi odbočujeme doprava k lesu po zelené TZ. Za Janovickým potokem dnes poprvé opouštíme asfalt a polní cestou  míříme vzhůru do kopce.

Manělovický statek                                                                            Janovický potok                                                        Polní cesta k Rudolticím

A za lesem se objevuje planina a výhled do široširého kraje. Nelze se zde nezamyslet a nezafilozofovat. Uvědomím si, jak opravdová a nepomíjivá je tato krajina. Lány pole jsou zde obdělávány už stovky let, stejně tak řadu let jsou spásávány louky. Jen člověku je zde dáno pobýt jen krátičký čas, takže se člověče - raduj z té krásy kolem sebe !

Polní cesta mezi pastvinami                                                                Smírčí kříž nad Strýčkovem                                Ovce na pastvě

Jdeme stále po zelené TZ, dostáváme se zase na asfaltovou silnici, míjíme Strýčkov se Strýčkovským rybníkem a už pokolikáte vzdychám a soukám ze sebe jen slova - ach, och, Bože můj - to je nádhera.

U  autobusové zastávky "Slavkov" opouštíme zelenou TZ a pokračujeme silnicí (cyklotrasa č. 0095) dolů k Vrchotovým Janovicům. Míjíme menší rybníky Šebek a Korešův a hle - už máme před sebou zase rybník Zrcadlo. Dostáváme se na žlutou TZ a na cestu, která byla počátkeme našeho výletu.V ohybu po levé straně silnice jsem zahlédla oranžové cedulky s podobiznou Sidonie Nádherné a bylo jasné, že už oranžové značení neopustím. Terén vypadá trochu divočejší, ale stezka byla schůdná dobře. Došli jsme k hradbám zámeckého parku a soše sv. Jana Nepomuckého. Pak už se stezka stáčí dolů k silnici a žluté TZ.

Značení NS Po stopách Sidonie Nádherné                                        Stezka k severní bráně zámku                              Socha sv. Jana Nepomuckého

Po silnicí se dostáváme k zámku. Velmi letmo si prohlížíme okolí před zámkem, nahlídneme na nádvoří a do parku. A je mi naprosto jasné, že si zámek a park musím nechat na samostatný výlet. Nevšední podoba zámku, cihlověrůžová fasáda s různorodými architektonickými ozdůbkami a přírodní park v anglickém stylu, to si přece nenechám ujít. Ale než se sem vypravím, musím se o baronce Sidonii Nádherné a o osudech její rodiny něco dovzdělat.

Detail fasády zámku                                                                           Vstupní brána do zámku                                 Prostranství před zámkem

Dnešní výlet podnítil ve mě touhu poznat a prochodit tento kraj důkladněji. Inspirací pro další toulky je tedy dostatek