Ondřejov-Pecný-Kostelní Střimelice

Sobotní odpoledne 14.7.2018

Dnes volíme k procházce opět okolí Ondřejova. Není důvod, proč se sem nevracet. Malebná středočeská obec s četnými, pozoruhodnými památkami a s pěkným okolím. Je tady stále co objevovat, poznávat a vzdělávat se.

Délka trasy : cca 7,5 km
Stoupání : cca 230 m

Začínáme opět na náměstí, kde parkujeme ve stínu lip u kostela. Dnes si stihnu vyfotit pozdně barokní stavení fary, jejíž chloubou je jistě mansardová střecha. Minule jsem zapomněla :(.
K lesu se dostáváme opět Fričovou ulicí.

Fara v Ondřejově                                                                                     Fričová ulice a domy, které poutají mou pozornost

U rozcestníku Ondřejov-hvězdárna volíme žlutou TZ směrem k vrchu Pecný. Jdeme kolem areálu Astronomického ústavu, kde to vypadá jako v parku. Upravené cestičky, posekané travnaté plochy, zdravé solitérní stromy, to vše svědčí o tom, že se ústav starostlivě a s hrdostí stará o svěřený fond nejen po stránce vědy, ale i přírody. Pan Frič, pokud se dívá z nebe, má jistě velkou radost.

Kolem areálu Astronomického ústavu

Jsme u cesty, vedoucí na vrch Pecný, děláme si malou odbočku od žluté TZ, abychom dobyli ten nejvyšší vrchol okresu Praha-východ,  měřící 545 m.  A ejhle, aniž bychom se namáhali výstupem, čeká nás překvapení, před námi se objevuje plot a uzamčená  vrata. Z cedulek se dočítáme, že je zde zřízena Geodetická observatoř, která není volně přístupná. Pokud se ale předem domluvíte, je návštěva možná. My jsme udělali, pravda-trošku smutně, čelem vzad a vrátili se na žlutou TZ.

Stezky nad Pecným a  Skalkou

V místě, kde se značená trasa stáčí na západ, opouštíme žlutou TZ a pokračujeme kousíček  po cyklostezce č. 0023 (Krajem J. Lady). Z ní pak odbočíme doprava na neznačenou lesní cestu, kterou se dostáváme na modrou TZ. Potom kolem vrchu Skalka (516 m n.m), stále po modré TZ dojdeme na rozcestí v Kostelních Střimelicích.

Po cyklostezce                                                                                  U Skalky                                                                    Pohled na Kostelní Střimelice

Nahoře nad Střimelicemi je moc pěkné vyhlídkové místo. I posezení tam je, takové originální, nyní již sice poněkud zdevastované, ale kdysi asi bývalo moc pěkné.

Vyhlídkové místo nad K. Střimelicemi                                           Ukazatel modré TZ v  K. Střimelicích                        Vilka u silnice na okraji obce

Chvilku jdeme po modré TZ silnicí směrem na Ondřejov a pak uhýbáme doleva na lesno-polní cestu k Seradovskému potoku a rybníku. Netrvá dlouho a zase se napojujeme na modrou TZ. Cesta není zrovna pohodlná, nízký porost a otravné mušky a pavoučci mi nedělají příjemno ani na duši, natož na těle. A navíc, od manžela se mi dostává poučení, že jsme už tudy kdysi šli, což mi na náladě nepřidává, neboť  si zase  uvědomím, jak málo se v kraji vyznám. Doufám, že  trasy těch výletů, které si od jisté doby zapisuji do blogu, si budu pamatovat lépe, jinak už bych byla zcela marná :)

V Seradovském údolí

Až za notnou chvíli mi dochází, že tou polní nepříjemnou kamenitou cestou, táhnoucí se hodně nahoru od rybníka až k Ondřejovu, jsem už určitě šla :).

Pohled od Seradova do krajiny                                           Příchod k Ondřejovu Seradovskou ul

K náměstí v Ondřejově jsme dnes přišli z opačné strany, tak jsem měla možnost zaznamenat pár dalších pamětihodností či pozoruhodných stavení. A je jich tady skutečně dost. V samotném Ondřejově jsem nebyla poprvé a až nyní si uvědomuji, jak je tato obec hezká a kolik zajímavostí se zde najde. Třeba takové půdní větráky ve tvaru zvonu na jednom z barokních statků nebo  tématicky natřené lavičky, inspirované vesmírem a astronomií u Památníku padlým.

Barokní statek                                                                               Jeden z domů na náměstí                                               Socha sv. Ondřeje

Památník padlým ve válce                                                             Tématická lavička (Fáze měsíce)                                  Kmen vzácné malolisté lípy

Už jsme prošlápli okolí od Ondřejova na sever, severovýchod i severozápad. Střídali jsme cesty asfaltové, lesní a polní. Střídali jsme také lesy, se stromy listnatými, jehličnatými i smíšenými. Střídali jsme i trasy, turistické, cyklotrasy i neznačené cesty. Zbývá se podívat do krajiny na jih od Ondřejova, no a také uceleně a komplexně do areálu Astronomického ústavu. To až zase při příštích vycházkách.

1. Obyčejná česká malebná krajina. Není to ta oslnivá krása, žádné strmé skály či obrovské vodní plochy jako v jiných koutech světa. Je ten náš kraj takový nenápadný, milý a svým způsobem idylický. Snadno dostupný, protkaný poli, lukami, lesy a množstvím cest. Stačí se rozejít a koukat kolem sebe. Máme vlastně velké štěstí, že můžeme v tak bezpečné a úrodné krajině žít, toulat se a nacházet drobná dědictví minulých generací. Přeji další příjemné vycházky, hlavně bez té otravné malé havěti, co dokáže zkazit veškerý dobrý dojem z procházky. Celkově mám ale tu naši malebnou krajinu moc ráda. Pohled na ni neomrzí. Krásné dny přeji :).

2. Zdeňko, ty jsi to tak pěkně popsala! Přesně tak to cítím i já, když se tou naší krajinou procházím. Přeji, aby i druhá půlka prázdnin kráčela ve stejném duchu jako u vašich toulek Moravským krasem.