Ondřejov - ke Hlaváčovu a Šmejkalce

Nedělní odpoledne 22.7.2018


Ondřejov potřetí. Dnes se vydáváme na západ, do údolí  Šmejkalky a k vrchu Hlavačov (455 m n.m).

Délka trasy :   cca 7 km
Stoupání :       cca 250 m











Pro počáteční úsek naší dnešní vycházky manžel zvolil konec trasy z prvního výletu. Asi mě chce zkoušet :) Ale tady mě na švestkách nenachytá, radarovou louku pod Astronomickým ústavem si pamatuji moc dobře, ono se mi tady líbilo a to se v mé paměti uchovává do jiné přehrádky, do té důležitější. Na červenou TZ jsme se napojili až v Nušlově ul, tou jsme sešli dolů k ondřejovské pile. Potom kousek po silnici a za pilou hned vlevo do lesíka.

Radarová louka                                                                              Ondřejovská pila                                                   Rozcestník Ondřejov-pila



Cesta se mi dnes moc nelíbí. Ty nízké porosty a trávy na pěšince mi šimrají lýtka a to nesnáším, mám pocit, že se vydávám na pospas muškám a komárům a všeličemu, co tu lítá a bzučí kolem. Červenou TZ opouštíme a jdeme dále doprava po žluté. 




Potok Šmejkalka vlevo, na protějším svahu vidíme pár štítů chat osady Šmejkalka a napravo nad pěšinou je strmý sraz kopce Hlavačov.   Nějak mě tento kolorit ničím nezaujal ani neokouzlil. Jsem docela ráda, že údolí potoka Šmejkalka mám za sebou a s chutí stoupám do strmého kopce na vrch Hlavačov. Vrch obkroužíme, na doslech máme frkot aut ze silnice č. 335 a poměrně brzo jsme  opět u rozcestníku Ondřejov-pila.




U rozcestníku už značenou trasu opouštíme a jdeme ulicí K Votavce kolem původního stavení pily. Tak se dostaneme na ul. Turkovickou. Posedíme chvilku na lavičce pod lípou u křížku a pak pokračujeme. Zde jsme zachytili docela pěkný výhled na náš čerčanský Chlum. Pokračujeme a jsme u ondřejovské pekárny. Reklamní cedulky na řemeslnou pekárnu v Ondřejovském mlýně upozorňijí už od Mnichovic. Nevím ještě, jak chutná chléb a pečivo, ale objekt vypadá lichotivě. Ochutnáme jindy, dnes je neděle, mají zavřeno :). Cestou na náměstí se zase kochám architekturou starých časů. 


Pila-stará část                                                                                   Pohled na čerčanský Chlum                                      Budova Pekárny ve mlýně


Mateřská škola                                                                             Štít domu v Pražské ul.                                                  Selský barokní dům na náměstí


Ondřejovské lípy před kostelem jsou památné. Symbol národní svobody byl trnem v oku německým okupantům, jedna z nich byla vyrtžena.  Smutný okamžik dějin připomíná  lípa neživá, kovový pomníček od sochaře Nušleho.

Lípa svobody  - kovový pomníček



Zhodnotím-li dnešní výlet, tak západní okolí Ondřejova nic moc. Ke Šmejkalce mě to už v budoucnu nepotáhne. To ale neplatí o části Ondřejova u Turkovické  a Pražské ulice, i zde  je co obdivovat.
Jsem zvědavá, zda se mi někdy povede navštívit kostel sv. Šimona a Judy. Škoda, že ty naše kostelíky musí být pozavírané v době mimo čas bohoslužeb. Chybí mi ta možnost  chvilkového  zklidnění, kterou najdu ve vesnických kostelících v cizině.

Žádné komentáře:

Okomentovat